نشست ویژه شورای امنیت: ایران و روسیه با نقل‌وانتقال پهپاد، قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده‌اند

نماینده بریتانیا در سازمان ملل: جمهوری اسلامی عامل شکست مذاکرات هسته‌ای است

شورای امنیت سازمان ملل، روز پنجشنبه، یک نشست ويژه درباره توافق هسته‌ای برجام و تعهدات دولت جمهوری اسلامی ایران براساس قطعنامه ۲۲۳۱، برگزار کرد. 

در نشست روز پنجشنبه در نیویورک، علاوه بر اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت، نمایندگان اوکراین و اتحادیه اروپا نیز حضور داشتند.

حضور نماینده اوکراین با مخالفت روسیه مواجه شد، اما درنهایت شورای امنیت به حضور نماینده اوکراین در این جلسه رای مثبت داد.

در نشست روز پنجشنبه ششم ژوئیه (۱۵ تیرماه ۱۴۰۲)‌، علاوه بر موضوع برنامه غنی‌سازی حکومت ایران، به همکاری‌های نظامی جمهوری اسلامی با روسیه و برنامه‌ موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی هم اشاره شد.

دی کارلو، معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل، در گزارشی خطاب به اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت گفت: «براساس یافته‌های آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی، ذخایر اورانیوم غنی‌شده حکومت ایران در حال حاضر به ۲۰ برابر محدودیت‌های پذیرفته‌شده رسیده است.»

معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل از جمهوری اسلامی خواست از هر گونه اقدامی که با تعهدات پذیرفته‌شده در سند برجام مغایرت دارد خودداری کند.

سند توافق هسته‌ای حکومت ایران با دولت‌های غربی، براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تصویب شده است.

هم‌زمان با نشست ويژه شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی قطعنامه ۲۲۳۱، روزنامه تایمز اسرائیل در گزارشی نوشت: «مقام‌های بریتانیایی مجموعه شواهدی در اختیار اعضای شورای امنیت قرار داده‌اند که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی همچنان به ارسال سلاح و تجهیزات نظامی برای ارتش روسیه و حوثی‌ها در یمن ادامه می‌دهد.»

در همین حال، رابرت وود، نماینده آمریکا، روز پنجشنبه خطاب به اعضای شورای امنیت سازمان ملل گفت: «هم حکومت ایران و هم روسیه، با مشارکت در نقل‌وانتقال پهپادهای نظامی ایران به روسیه، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرده‌اند.»

در این میان، باربارا وودوارد، سفیر و نماینده دولت بریتانیا در سازمان ملل، روز پنجشنبه در نشست ویژه شورای امنیت درباره ایران، مقام‌های جمهوری اسلامی را مسئول شکست گفت‌وگوهای هسته‌ای معرفی کرد.

او گفت سال پیش، بعد از ماه‌ها مذاکره، اسناد قابل قبولی تنظیم و ارائه شد، اما حکومت ایران این پیشنهادها را رد کرد و در نهایت فرصت احیای برجام از میان رفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته نماینده و سفیر دولت بریتانیا، مقام‌های جمهوری اسلامی به‌جای پذیرش توافق، تنش‌های هسته‌ای را تشدید کردند، صلح و امنیت بین‌المللی را به‌خطر انداختند و به مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بی‌اعتنایی کردند.

نماینده دولت بریتانیا در بخش دیگری از صحبت‌های روز پنجشنبه خود حکومت ایران را متهم کرد که برنامه غنی‌سازی اورانیوم را به‌اندازه‌ای پیش برده است که برای اهداف نظامی کارایی دارد.

به‌گفته باربارا وودوارد، ذخایر اورانیوم غنی‌شده حکومت ایران در حال حاضر، ۲۱ برابر محدودیت‌های پذیرفته‌شده در سند برجام است.

دولت‌های اوکراین، بریتانیا، فرانسه و آمریکا حکومت ایران را متهم کرده‌اند که با تامین پهپادهای تهاجمی برای نیروهای نظامی روسیه، نه‌تنها در جنگ اوکراین دخالت کرده‌، بلکه مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را هم نقض کرده است.

نماینده آمریکا در بخش دیگری از صحبت‌هایش، به آزمایش اخیر یک موشک بالیستیک در ایران اشاره کرد و گفت پرتاب این موشک هم با بند سه قطعنامه ۲۲۳۱ و تعهدات پذیرفته‌شده حکومت ایران مغایر است.

علاوه بر نماینده روسیه، سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، هم در ابتدای صحبت‌هایش به حضور اوکراین در نشست روز پنجشنبه اعتراض کرد و گفت: «ما شدیدا با دعوت ریاست شورا از یک کشور عضو که ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم با موضوع دستور جلسه این نشست ندارد، مخالفیم. ما این اقدام را نه سازنده و نه با حسن نیت می‌دانیم.»

سعید ایروانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در نشست ويژه شورای امنیت، بار دیگر بر موضع رسمی جمهوری اسلامی تاکید کرد و گفت: «ایران قاطعانه اتهام‌های بی‌اساس اوکراین را رد می‌کند و در قبال جنگ اوکراین، موضع‌ بی‌طرفانه دارد.»

به گفته معاون دبیرکل سازمان ملل، با وجود تکذیب دولت‌های جمهوری اسلامی ایران و روسیه، دبیرخانه سازمان ملل همچنان به تحقیقاتش درباره ارسال پهپادهای نظامی ایران برای ارتش روسیه ادامه می‌دهد.